Nazioarteko zine mintegiaaren laugarren edizioak zine-saiakeraren historiaren klasiko batera joko du, baita izenburua hartzeko ere, eta hortik hedatuko da: Toute la mémoire du monde, Alain Resnaisek (Chris Markerrekin elkarlanean) 1956 urtean jakintza unibertsala gordetzen duen museo-erakunde handia erretratatu zuen: Parisko Liburutegi Nazionala.
En este mapa que tengo aquí / Han puesto el mundo entero
Si no supiera lo grande que es / Parece muy pequeño.
Entre tanta línea y color / No han puesto el cielo
Las ciudades son / Del tamaño de un pelo.
Se puede aplastar todo un país / Con la punta de un dedo
Se puede quemar el mar / Si se le prende fuego.
Las montañas son / Planas como un pandero
Y si fuera de tela / Podría ser un pañuelo.
Me ha llamado la atención / Que no he visto a nadie
Dónde está toda la población / Las plantas y animales.
No salen mis amigos / Ni mi madre y mi padre
Me voy a dormir ya / Que se me ha hecho muy tarde.
Lorena Álvarez, Nana Mapamundi, Colección de canciones sencillas, 2019.
Der Poet versteht die Natur besser als der wissenschaftliche Kopf
(El poeta entiende la naturaleza mejor que el científico).
Novalis, Georg Philipp Friedrich von Hardenberg, Fragmentos, 1797.
IVth International film seminar (June 7, 8 and 9) takes as its starting point Tabakalera's summer exhibition, a double proposal by the artists Jumana Manna and Uriel Orlow. Starting from the particular approach that each of them proposes to concepts such as botany, classification, nature, memory-history, politics, archive and intangible heritage, the seminar appeals to a classic of the history of cinema-essay, from which it is named after, and from which it will begin to expand: Toute la mémoire du monde, the film by Alain Resnais (in collaboration with Chris Marker) that portrayed in 1956 that great museum-institution depository of universal knowledge: the National Library of Paris.
Now, the questions:
Is an archive that escapes the scientific classification of the museum possible?
What cracks-questions-sound-images can and should provoke certain cinema in this system based on Eurocentric rationalism?
Is an archive possible, perhaps unclassifiable, certainly non-hegemonic, that has more to do with sensitive, vital, natural and collective experience?
How to replace the museum, marketable and extinguished by a common knowledge and alien to the production-object-value-circulation system?
Can we imagine a world? Does this idea presuppose an end? Does this idea presuppose a revolution?
Would it be possible to reincarnate the archives and the instructions so that they cross us and become part of our nature
Guests: María Arnal e Ilan Manouach, Xabier Erkizia, Jorge Jácome, Pauline Julier, Aya Koretzky, Helena de Llanos, Jumana Manna, Uriel Orlow, Jessica Sarah Rinland, Ibon RG.
Audiovisual resume of 2018 International Film Seminar