Natureza morta Susana de Sousa Dias, Portugal, 2015, 72’. Loop, proiekzio digitala
Natureza Morta erronka bat izan zen. Nola erakutsi diktadura baten atzealdea dikaturak berak ekoiztutako irudien bidez? Irudi guztiak ikusiz konturatu nintzen batzuetan, beraien barrukaldean ondoez bat zegoela, diktadurak irudion bidez transmititu nahi zuenetik ihes egiten zuena. Orduan, sintoma horien bila hasi nintzen, irudia geldotuz, enkuadratuz, eta abar.
Artxiboko irudien ehunka ordu ikusi nituen eta pelikula muntatzen hasi nintzenean 20 ordu nituen. Lehenengo bertsioaren amaieran artxibo irudien 45 minutu nituen; eta urtebetez muntaia lanetan aritu ondoren eta bertsio asko egin ondoren, 72 minutuko azken bertsioa egin nuen, artxibo irudien 12 minutu bakarrik erabiliz.
Konturatu nintzen ez zela beharrezkoa irudi gehiegi jartzea, hobe zela batean arreta jarri eta bertan sartzea. Erabili nuen metodoetako bat planoaren barruko muntaia izan zen, hau da, muntaia sakontasunean. Hurbilpen honek espazioaren deskonposaketa dakar -ikusgai den espazioa- irudiaren hainbat alde era ezberdinetan ikusgai eginez. Aldi berean, iraupenarekin egin nuen lan. Irudiaren alderdi garrantzitsuenak ikusgai egiteko hiru printzipio formal erabili nituzen: enkoadraketa, slow motion -a eta itzaltzeak.
Susana de Sousa Dias
Nola erakutsi diktadura baten atzealdea dikaturak berak ekoiztutako irudien bidez?